"وقتی که محصول به فروش رفت،کار مدیر بازار تمام نشده است،بلکه او باید از مشتریانی که محصول را خریدهاند،بپرسد که آیا از خرید محصول راضی هستند یا نه؟و اگر راضی نیستند،دلایل عدم رضایتشان چیست؟ بدیهی است که هدف بازاریابی،فروش بیشتر است،اما فروش بیشتر صورت نمیگیرد،مگر این که مشتریان را شناخته باشیم،نیازهای آنها را درک کرده باشیم و کالاهای خود را مطابق نیازها و سلیقههای آنها تولید کرده باشیم و کالا را به قیمت مناسب در دسترس آنها قرار داده باشیم. اگر به این تعریف خوب دقت کنیم،متوجه خواهیم شد که تاکید اصلی بازاریابی بر روی نیازها و خواستههای انسانی میباشد و برای رفع نیازهای انسانی،باید کالا را تولید کرد و با فروش کالا، برای خود سرود ایجاد نمود. چگونه وارد بازارهای خارجی شویم؟ بعد از این که تولیدکننده یا صادرکننده تصمیم گرفت که محصو لاتی را به کشور خاصی صادر کند،او باید بهترین روش وارد شدن به بازار را تعیین کند. ب)داشتن نمایندگان فروش در کشور خارج:در این روش،صادرکننده مطابق نیازهای نماینده خارجی،برای او کالا صادر میکند و نماینده خارجی هم محصو لات را خریداری نموده و در کشور خود به فروش میرساند. یعنی هر شرکت یا صادرکنندهای که میخواهد کالا به خارج صادر کند، باید مشخص کند که: الف)چه چیزی را باید صادر کند؟ ب)چگونه باید قیمت فروش کالای صادراتیاش را تعیین کند؟ پ)چگونه باید کالایش را به مردم و مشتریان خارجی معرفی کند؟ ت)به چه طریقی باید کالاهای خود را به دست مشتریان نهایی برساند؟ محصول:محصول چیست؟هر چیزی که توسط صادرکننده به خارج صادر میشود و بتواند نیازهای افراد خارجی را برآورده کند،محصول نامیده میشود."